Aug 25, 2010

FAM, Belajarlah dari kesilapan...


Semalam ke bila, aku dah lupa.. FAM 1st general meeting... Lantik pengerusi2 nak handle hala tuju b0la sepak Malaysia... Aku tak layan sangat apa yang di0rang nak buat dengan Liga Super, Liga Perdana.. Law-law baru memang aku tak ambil p0rt.. mengarut jer semua tu..

Aku hanya f0kus satu jer.. Y0UTH TALENT DEVELOPMENT!!

Usha-usha planning di0rang, aku dah bajet, sumpah seranah akan keluar dari hati sanubari aku yang chentakan b0la sepak Malaysia. Plan untuk Harimau Muda A aku dah tak ambik tau.. di0rang dah tak y0uth sangat.. Tapi aku target y0uth yang baru akil baligh.. Umur pemain yang baru lepas rasa best main kejar-kejar, main p0lis sentri.. Umur yang teng0k awek cun pakai tube tanpa rasa stim.. Inilah f0kus aku untuk y0uth devel0pment...

Kecewa sehh!!! Aku mengharap FAM pandang Brasil, kilang pemain b0la.. tapi yang FAM nampak, Liga Sl0vakia jer.. Ape yang menarik kat Sl0vakia aku p0n tak tau.. aku rase Belgium lagi padu di0rang punya pengurusan b0la.. Sultan b0la kat sana memang b0leh tahan... Nak tiru German jauh la.. 

Aku duk harap FAM buat liga yang paling k0mpetitif untuk budak-budak peringkat umur U-12, U14, U-16 dan U-18.. wajib ade paling kurang 30 game satu tahun.. Ni duk mengharap Harimau A&B.. Besar mana sangat la p00l talent dua team ni? Paling ramai b0leh la 50 0rang... Jerman ade belasan ribu y0uth talent yang main liga k0mpetitif lebih 20 perlawanan setahun!!! Tak caya k0rang pergi tanya Lim Te0ng Kim..

*****

Cerita pasal Lim Te0ng Kim ni, aku terus ingat demand dia mase press tanya dia pasal balik Malaysia jadi c0ach.. 

"Bagi saya 10 tahun, saya nak pemain umur bawah 10 tahun. Dan facilities serta management yang kukuh untuk saya"
Aku dah agak dah.. Jawapan ni aku dah dapat baca.. 0rang pasti cakap, cibai ape nak bagi sampai 10 tahun.. Aku nak jawab.. 

"Cibai ape Th0mas Muller, Bastuber dah main w0rld cup hasil didikan Te0ng Kim!!!"
Dan FAM masih tak faham apa erti grass r00t devel0pment f0r the y0uth...
FAM hanya pandai cakap berapi sambil berak cangkung!!

Ape kejadahnya nak pilih player kal0 nati0nal p00l U-18 xsampai 100 0rang yang main k0mpetitif 30 perlawanan setahun..

*****

Mimpi aku...

  • Setiap negeri kena ada paling kurang 15 team untuk liga setiap peringkat umur.. U-12, U-14, U-16 dan U18.. Empat stage, jadi 4x15= 60.. 60 team yang main secara k0mpetitif.. 60x11= 660.. 660 pemain muda yang aktif bermain b0la sepak...
  • 660 0rang tu hanya satu negeri.. kira mudah ambil 12 pasukan negeri.. 12x660= 7920..    7920!!! Bayangkan negara ada seramai ini pemain muda yang bermain secara k0mpetitif di bawah pengawasan jurulatih yang bertauliah.. 
  • Pr0gram kejurulatihan secara intensif dari FAM.. FAM b0leh anjur seminar kejurulatihan yang memb0lehkan setiap jurulatih pemain muda mempunyai sekurang-kurangnya lesen C dalam kejurulatihan.. Dan ianya hendaklah sentiasa diupdate dengan kursus-kursus dan new input dalam aspek kejurulatihan.. 
  • Mewujudkan jawatan sc0uting talent.. Setiap negeri, FAM kena hantar paling kurang 10 0rang sc0ut untuk pantau pemain berbakat.. Bekas pemain b0leh memainkan peranan yang besar.. Apa guna persatuan pemain b0la sepak? Di sinilah gunanya..
  • Tak perlu tergesa-gesa nak cari parent club yang gila babi establish.. Make sure benda ni jalan dulu setahun dua.. Baru buat c0labrati0n dengan kelab-kelab luar yang ada pr0gram y0uth talent yang bagus..
  • Kerajaan bagi bajet lebih untuk padang b0la.. Bukan buat tempat main skateb0ard dan tempat shuffle.. Aku rase nak hentak ngan bulld0zer jer tempat-tempat macam ni... 

    Aku berani jamin.. Dalam mase 5 hingga 8 tahun Malaysia dah b0leh senyum tapau team Asean dan b0leh teng0k anak muda Malaysia main kat  Liga Jep0n dan K0rea.. Tak payah target lagi nak main EPL... Hantar dulu peringkat Asia.. 

    Tapi aku hanya marhaen yang k0mpem Sultan b0la dan anak Sultan b0la tak layan mimpi aku..

    2 comments:

    1. jolo dah tu bohh .... kawe sokong

      ReplyDelete
    2. s0k0ng saj0 xr0kk..
      cal0nkan beta untuk jawatan presiden FAM..

      ReplyDelete