Aug 6, 2010

Negara kita tak kaya rupanya..

Ramai yang duk canang-canang negara kita ni makmur, rakyatnya cukup makan, malah berlebih pulak..
Aku k0mpius sebenarnyer... Betul ke negara kita ni rakyatnya kaya dan berlebih makan?

Dua tiga menjak ni aku banyak travel sana-sini, dah jauh berjalan ni, banyakla benda aku teng0k..
Kadang-kadang terpikir jugak nasib pekerja bawahan yang tak punya kuasa ampuh untuk memperjuangkan nasib mereka..

C0nt0hnya, gaji pekerja am dan buruh rata-rata aku duk usha, memang bawah RM800 per m0nth.. Nak makan ape bai kal0 gaji macam ni especially yang ade family. Rumah sewa paling k0man kat Klang Valley ni dah cecah RM200++, bil air, bil letrik.. huh!! Alhamdulillah aku rezeki aku lebih sikit..

Aku selalu jumpa makcik-makcik yang kerja tukang sapu, pakcik-pakcik yang kerja buruh kasar.. memang selalu lah aku duk pikir, mak aiihh susah nya nak hidup satu famili..

Kerajaan patut dah start buat gaji minimum RM900 ataup0n RM1k.. bukan nak bagi rakyat manja, tapi ingatlah masih ada yang lebih susah dari kita.. Pak-pak menteri duk senang goyang kaki tengok elaun ribu riban, pegawai pulak dengan claim sana sini.. Mane la rasa susahnya jd rakyat marhean..

Yang ada jawatan, ade keta besar, slip gaji panjang berjela.. bila jumpa mereka-mereka yang marhaen ni terus tarik muka.. Ade yang sumpah seranah sebab buat kerja lembab.. macam kat Supermarket.. Di0rang tu kerja gaji RM700 jer bai.. Jangan ingat kita takkan jatuh terduduk. Harta kena lel0ng sana sini.. Masa tu baru kau tau Tuhan tu Maha Adil..

No comments:

Post a Comment